TRC Fysiotherapie spierblessure - TRC Fysiotherapie voor uw revalidatie en herstel

Ga naar de inhoud
Spierblessure

Een spierblessure kan bestaan uit een verrekking, spierscheur of een peesruptuur.
Aan de hand van de (pijn)klachten is het onderscheid niet altijd eenvoudig te maken.

Verrekking
Een minder ernstige vorm van een spier- of peesblessure is een verrekking. Dit kan plaatsvinden in de spier en de spierpeesovergang. Maar ook in de pees. Bij een verrekking is de spier of pees tijdelijk te veel belast. Of de spier heeft te veel kracht uitgeoefend. Deze is daardoor uitgerekt.

Spierscheuring (zweepslag)
De pijn bij een spierscheuring voelt aan als een zweepslag. Deze blessure komt vooral voor bij explosieve sporten. Een spier kan inscheuren, maar soms ook helemaal doorscheuren.

Peesruptuur
Elke spier zit aan het bot vast met een pees. Dit is stevig weefsel. De zwakste plek zit meestal in de overgang van spier- naar peesweefsel. Daar komen dan ook de meeste scheuringen voor. Aan het andere uiteinde van een pees, bij het botweefsel, kan ook een scheurtje ontstaan. Daarbij kan ook een stukje botweefsel mee afscheuren (avulsiefractuur).

Bij een eerstegraads spierscheuring zal minder dan 5% van de spiervezels beschadigd zijn. Je voelt tijdens explosieve en maximale belasting een stekende en scherpe pijn in de spier, maar er zijn nog genoeg vezels en bundels over om de werking van deze vezels over te nemen waardoor je nog wel rustig kunt lopen en fietsen zonder daarbij klachten te ervaren.

Daarentegen zal bij een tweedegraads spierscheuring lichte belasting al pijn geven. Het oprekken van de spier is tevens pijnlijk en de kracht in de spier neemt af.
Een derdegraads spierscheuring geeft een felle pijn waarbij een knappend geluid waarneembaar is. De pijn zal snel wegtrekken, simpelweg omdat de verbinding verbroken is waardoor je de pijn amper nog kunt waarnemen. Een grote bloeduitstorting en een flinke zwelling zullen niet lang op zich laten wachten en bij het aanspannen van de spier bolt de spier eenzijdig op. Een derdegraads spierscheuring dient aanvankelijk operatief behandeld te worden. Bij een eerste- en tweedegraads spierscheur volstaat het volgen van een revalidatieprogramma bij een fysiotherapeut en is een bezoek aan het ziekenhuis meestal niet nodig.

Hoe lang duurt een spierblessure/spierscheur?
Dit afhankelijk van de gradatie en de lokatie. De duur van het herstel is tussen de 7 dagen tot 6 weken bij een spierscheur.
Binnen TRC hebben wij specifieke trainingsprogramma’s om weer zo snel mogelijk en op een verantwoorde manier terug aan het sporten te komen.

Scheepsbouwersweg 7a, 1121 PC, Landsmeer
‘t Spil 18, 1141 SE, Monnickendam